На данашњи дан, 17. августа 1552. године, 4. августа по јулијанском
календару, штампана је прва књига у Београду – Београдско
Четворојеванђеље, на ћирилици. Зове се и “Четвороблаговестије”.
Спада у књиге тзв. велике осмине, јер је величина њених листова 20 x
30 цм. Штампани простор на страници потпуно је испуњен текстом 14 x 21.5
цм. Текст је сложен у 24 и 25 редова и има 211 листова.
Књига је украшена богатим орнаментима урађеним у куваном дрвету
ораховине. Садржи осам великих орнамената и 392 иницијала. Углови и
спољне стране испреплетени су белим шарама. Цртана слова су украшена
стилизованим листићима или искићена белим лозицама. Тип слова и
иницијала преузет је из старих српских рукописних књига (утицај
средњевековног, сопоћанског сликарства).
На основу воденог жига – лађарске котве која се налази у кругу, а
изнад које стоји шестокрака звезда, може се закључити да је папир за
штампу ове књиге набављен у Италији. Између целина увезани су празни
листови. Књига садржи четири канонска јеванђеља (Матеја, Марка, Луке и
Јована), затим евангелистар са прегледом верских јеванђеља. Последња два
листа садрже поговор.
Књигу је крупним ћириличним словима штампао Тројан Гундулић, члан Дубровачке колоније у Београду.
Из поговора на крају књиге може се закључити да је књига штампана у
штампарији коју је основао кнез Радиша Дмитровић кога је у току припрема
задесила смрт. Да би потом посао наставио Дубровчанин Тројан Гундулић.
О покретачу београдске штампарије Радиши Дмитровићу мало се зна, док
се о Тројану Гундулићу, дубровачанину, занатлији и трговцу у Београду
зна много више.
Тројан је једно од ванбрачне деце Федерика Гундулића, дубровачког
племића и пучанке, вероватно служавке у његовој кући, Томуше. Иако
званично признат од оца никада није стекао племићку титулу. У Дубровнику
је завршио берберски занат, којим се и бавио у Београду. А поред тога,
бавио се и трговачким пословима што му је омогућило да прихвати
финансирање штампања књиге. Као и већина Дубровчана у Београду био је
становник дубровачке колоније.
Када се упустио у издавачки подухват обезбедио је искусног зналца
књиге и вештине штампања, јеромонаха Мандарија. Мандарије је обављао
редакцијске послове, одлучивао о техничком и уметничком обликовању,
избору предложака за орнаментику заставица и иницијала.
Књига “Београдско четворојеванђеље” спада у најбоља остварења старог српског штампарства.
Преузето са линка.
Нема коментара:
Постави коментар